התאמת הבית לקשיש סיעודי

מנתונים סטטיסטים עולה כי 40% ממקרי מוות אצל קשישים בישראל הם כתוצאה מנפילות וכי רובן של הנפילות מתרחשות בביתו של הקשיש – לכן התאמת הבית לצרכי הקשיש הוא צורך חיוני מציל חיים.

 תהליך ההזדקנות מביא לשינויים רבים בגוף עם השנים ירידה ביכולות המוטוריות ושינויים קוגניטיביים הופכים את המרחב הביתי, המוכר והאהוב, למקום שעלול להיות מסוכן. כאשר אדם קשיש בוחר להישאר לגור בביתו, לא אחת עליו לבצע מספר שינויים בדירתו על מנת שאכן יוכל להמשיך ולגור בה. זאת על מנת להפוך את הבית לבטוח ונגיש. אחת המשימות החשובות בשינויים הנעשים בבית למטרת הנגשה, היא מציאת האיזון בין צורכי הקשיש לבין צרכי בני המשפחה או המטפל הסיעודי המתגוררים עימו בבית. כיום ניתן למצוא עזרים רבים שהופכים את החיים לקלים, נגישים ובטוחים יותר בהתנהלות היום-יומית בבית.

בטיחות בבית:

הנושא העיקרי והחשוב הוא עניין הבטיחות. מרבית התאונות מתרחשות בבית, כל קשיש שני מגיל 75 ומעלה יחווה נפילה בשנה אחת עפ"י משרד הבריאות. נפילות אצל קשישים גורמת להשלכות חמורות וקשות במיוחד ואף למקרי מוות. תאונות רבות מתרחשות בבית כתוצאה מהתקלות בחפצים לכן דירות עמוסות ברהיטים, וצפופות בחפצים, פחות בטוחות עבור קשישים. המכשולים הפיזיים בדירה רבים והסיכוי לנפילות גבוה יותר. כמו כן יש לדאוג כי הרהיטים הקיימים מקובעים לקיר. כבלים וחוטי חשמל הנמצאים על הרצפה מהווים אף הם מכשול מסוכן ויש לוודא כי אין חוטי חשמל (כמו למשל של טלוויזיה, טלפון וכדו') אשר נמצאים על הרצפה יש להשאיר את הרצפה נקייה ממכשולים. אם קיים שטיח בבית יש להוסיף מתחתיו מצע גומי מונע החלקה ותזוזה של השטיח.

מה להנגיש:

חדר חשוב ורגיש במיוחד כשמדובר בנגישות, הוא חדר האמבטיה. ברוב המקרים מאחדים את חדר השירותים וחדר האמבטיה אם הם ממוקמים בחדרים נפרדים. על מנת להתקין בהם אמצעי עזר לנגישות. מומלץ לשקול להחליף את האמבטיה במקלחון. המלצה נוספת היא החלפת הריצוף באריחים מחוספסים, כדי למנוע החלקה. מומלץ להתקין ברז מים ליד האסלה, כדי לאפשר לקשיש עצמאות מקסימלית, ותאפשר לו לנקות את עצמו ללא עזרה.ניתן להחליף את הברזים, בברזים חשמליים המופעלים ללא מגע יד אדם.

מדרגות הן אתגר בלתי אפשרי עבור אנשים עם מגבלה פיזית. התקנת מעלון ביתי יאפשר מעבר מעליהן ללא בעיה תוך הקפדה יתרה על בטיחות המשתמש. מעלון הוא שם נרדף למעלית ביתית, אשר משתלב במרחב בצורה הומוגנית, ובהתאמה מלאה לחלל הביתי. המעלון מותקן על גרם מדרגות קיים ומאפשר לבני הבית המשך שימוש רגיל במדרגות. ניתן לבחור מעלון במגוון צבעים וחומרי גלם שונים להתאמה מלאה לגרם המדרגות וחלל הבית.

בבתים רבים הדלתות צרות ולא מאפשרות מעבר של כיסא גלגלים. כדי לאפשר מעבר עם כיסא גלגלים או הליכון בין החדרים ובכניסה לבית, חשוב להרחיב את הכניסה ולהחליף משקופים ודלתות שרוחבם לא פחות מ-80 ס"מ.

מומלץ להתקין מאחזים ברחבי הבית. מאחזים אלו מאפשרים לקשיש להיתמך בהם על מנת לעבור למיטה, לקום מהמיטה, לעבור מכיסא הגלגלים למקלחת ללא סיוע של אדם נוסף ועוד. יש למקם מאחזים ברחבי הבית, בנקודות שבהן יש נטייה לאבד שיווי משקל או במקומות שבהם קיימים אזורי ישיבה.

עזרים חכמים ישנן טכנולוגיות המאפשרות לשלוט בכל מערכות הבית באמצעים ממוחשבים. ניתן להדליק בטאץ' את האור, התריסים ולהפוך את המטבח לחכם. באמצעות טכנולוגיה חכמה ניתן לאפשר נעילה מרחוק לראות בזמן שהייה במיטה מי נמצא בדלת. האפשרות להפעיל את הבית באמצעות אפליקציה מסייעת מאוד על חייהם של מוגבלים בתנועה. קיימים גם עזרים טכנולוגים כמו טלפונים המותאמים לירידה באיכות השמיעה ו/או הראייה, וכן פתרונות עזר לסיוע בהלבשה וקימה מהמיטה.

כתיבת תגובה