תקני בטיחות שחייבים להתקיים בשביל התקנת מעלון ביתי

.

מעלון ביתי הוא פתרון מצוין לקשישים ובעלי מוגבלויות שגרים בבית משלהם, שיש בו יותר מקומה אחת. מצוין אמנם, אך רק אם הוא מותקן כהלכה, בהתאם לכללי הבטיחות והתקנים השונים.

בבתים פרטיים רבים, בין אם מדובר בבתים בני שתי קומות או מפלסים ובין אם כאלה שיש להם חניה תת קרקעית או מרתף, מתקינים כיום יותר ויותר מעלונים.

התקנת מעלית או מעלון נכים למדרגות עשויה לחייב שינויים או התאמות למערכת החשמל הביתית, ואלה מחייבות עבודות חשמל שונות. במיוחד אם אתם מתגוררים בעיר כמו תל אביב, בה יש לא מעט מבני מגורים מיושנים.
יש לבדוק בשלב ראשון אם מערכת החשמל יכולה לשאת בעומס המדובר, ואם יש בכך צורך, לבצע את ההתאמות המתבקשות.

חשוב להבדיל בין מעלון למעלית

מעלון מוגדר בתקן ובחוק, כ'משטח הרמה למוגבלי תנועה'. העניין הוא שיש הבדל בין מעלון שעולה בצורה אנכית, למשל בתוך פיר, לבין מעלון שמצויד במסילה שמקבילה לגרם המדרגות בבית.

הראשון (המעלון האנכי) מוגדר בתקן כמעלית לכל דבר – למרות ההתקנה הפשוטה שלו, ואילו השני מוגדר בתקן אחר כמעלון, או "מעלון משופע".

על מה חשוב להקפיד בהתקנת מעלון ביתי?

מרחב מתאים

ראשית, עליכם לוודא שיש בבית מרחב מתאים להתקנת המעלון, בצורה כזו שהוא יוכל לשרת ביעילות את מי שזקוק לו.

אם מדובר במעלון משופע, חשוב שיהיה מרחב תנועה ורווח מתאים לאורך כל גרם המדרגות, למשל, כך שגם במידה ויש צורך באדם נוסף שיסייע הוא יוכל לעשות זאת בנוחות.
אם וכאשר מדובר במעלון אנכי ודאו שהוא מתאים לשימוש בישיבה (על כסא גלגלים, למשל) עם מלווה אחד לפחות.

בשוק יש מגוון גדול של מעלונים –  כאלו שהם בעלי מושב מתקפל למשל, שיכולים לתת מענה גם במרחבים יחסית מצומצמים, אבל אלה צריכים לענות על צרכי המשתמש בראש ובראשונה.

מרחב ומקום למתקני התפעול – לארון המעלון

כל המכונה ומערכת הפיקוד והשליטה של המעלון נמצאת במעין ארון.
עליכם לוודא שיש מספיק מקום להתקנת הארון, שעשוי להיות די גדול, במרחק שלא עולה על 10 מטרים מהבית. יש מעלונים שאת הארון שלהם אפשר למקם רק קרוב יותר (כחמישה מטרים) ויש לקחת את זה בחשבון.

התקנת חשמל ותקשורת מתאימה

יש מעלונים שפועלים על הזנה חשמלית רגילה לחלוטין של 220 וולט, בפאזה אחת משקע ביתי. מעלונים אחרים עשויים או עלולים לצרוך חשמל תלת פאזי, בהתאם לכוח שנדרש להפעלתם.
בדקו וודאו שיש בבית מספיק כח על מנת להפעיל את המעלון, גם אם דרישות החשמל שלו צנועות יחסית.  התקנת גנרטור חירום, שיוכל לשרת את המעלון שלכם בזמן הפסקת חשמל, גם היא חשובה וחיונית.

קו בזק למעלית הוא קו חירום, שהתקנתו דרושה כדי ליצור קשר עם מוקד סיוע, במקרה חירום. הוא חייב להיות קו פיסי – לא וירטואלי (שתלוי בתקשורת אינטרנט) ואין לחבר אליו מנויים אחרים או להעביר אותו דרך מרכזיה.
בד"כ מדובר במסלול "קו קל", שזה המסלול המוזל ביותר בחברת בזק והוא הכי מתאים בתור קו למעלית

כתיבת תגובה