הנגשה לבתי אבות

סוגיית הנגשה עבור קשישים בכלל וקשישים סיעודיים בפרט אינה סוגייה טכנית אלא מהותית. נגישותם וזמינותם של אמצעי הנגשה מאפשרים איכות חיים גם ואולי דווקא בהינתן המגבלות הפיזיות הקשות של רבים מהם. הנגשה מרבית ומיטבית מאפשרת לאנשים בבתי אבות לחיות חיים של כבוד תוך כדי יכולת להשתמש וליהנות ממשאבי הבית ככל שניתן. 

ההכרה בזכותם של הקשישים לשימוש בהם וההנחה כי זכות זו היא בבחינת זכות יסוד גורמת לבעליהם של בתים אלה להשקיע כל משאב נדרש על מנת להקל על הקשישים את הנגישות אל הבית ובתוכו.

בתי אבות סיעודיים נבחנים בכך  שהם מאפשרים לשוהים בהם להתגורר בהם בכבוד באמצעות השירותים שהם נותנים  והנגשת המרחב למצבם הסיעודי.
הנגשה מיטבית של מוסדות סיעודיים כוללת פתחים ומעברים רחבים המאפשרים כניסה חלקה של כיסא גלגלים וקלנועית. אם הבית הוא במפלס אחד הרי שאין  הצורך בשימוש במעלון נכים למדרגות אבל אם וכאשר נדרשת העלאת הקשישים לקומות גבוהות יותר, ברור כי תנאי ודרישת סף היא הימצאות מעליות או מעלונים המאפשרים עלייה וירידה בין הקומות.

היבטים טכניים של הנגשה

כאמור, סוגיית ההנגשה היא סוגייה מהותית, אבל מתן תשומת לב אליה מחייב ציוד המקל על הקשישים את השימוש בהם, כגון: שולחנות רחבים בגובה המתאים לקשישים המתניעים על כיסא גלגלים,  תשתית ומכשירי שמע המסייעים ללקויי השמיעה לשמוע קולות ומוזיקה בעצמה נדרשת, מעקות במקומות שונים שבהם יכולים הקשישים להיאחז ולייצב את עמידתם ולמנוע נפילות (בעיקר בחדר האמבטיה).

לא אחת הצורך להנגיש מקומות עולה מתוך דרישה שמקורה בעמידה – או בישיבה – מול קושי או מכשול.
חשוב להיות קשוב לצורכי הקשישים בבתי אבות, בעיקר כאשר הם או מי מבני משפחתם מיידעים את הצוות.
חשוב להבין כי בהנגשת הבית עבור דייריו הקשישים והסיעודיים אין משום עשיית חסד עמם אלא מילוי חובה כלפיהם ומתן אפשרות לממש את זכותם לנגישות כחלק טבעי, מובנה ובלתי נפרד מאיכות חייהם ורווחתם.

אין ספק כי לא ניתן לערער על דרישתם הלגיטימית של נכים להנגשת המרחב הציבורי אולם כאשר מדובר בבתי אבות, סוגיית ההנגשה מקבלת משנה חשיבות וכך גם מתעצם תוקף הדרישה להנגשה.
באופן טבעי ערוכים בתי אבות לקליטת אנשים מוגבלים ונכים, קשישים וסיעודיים, אשר מגבלות קשות בתנועתם מחייבים מתן מענה להם במספר מישורים (תרתי משמע).

דיון על אודות הנגשה לבתי אבות אמור לכלול גם מתן תשומת לב לסביבה הקרובה מחוץ לו, לרבות ובעיקר הכניסה אליו. כאשר קשיש ומשפחתו עורכים סקר בין מספר בתי אבות, סוגיית הנגישות היא אחד השיקולים החשובים והמרכזיים בבחירת מי מהם.
גם כאשר בית אבות מונגש באופן מיטיבי, עדיין נדרש הקשיש להתמודד עם קשיי תנועה בלתי מבוטלים, אבל מעברים פתוחים ורחבים והעדר הצורך להשקיע זמן ומאמץ במעבר ממתחם אחד למשנהו בתוך הבית מקלים על החיים בו, פשוטו כמשמעו.

כתיבת תגובה