הנגשת דירה לנכים כחלק משיפוץ

תודות למודעות ההולכת וגדלה לנושא הנגישות ובעזרת החידושים הטכנולוגים הרבים, קיימים היום מוצרים ועזרים רבים ניידים ונייחים, אשר באמצעותם ניתן לשמר את ניידותם של אנשים מוגבלים הזקוקים לעזרה סיעודית.

 

העצמאות שלנו היא הדבר החשוב לנו ביותר. החשש שמא תפגע היכולת שלנו לבצע פעולות פשוטות כמו הליכה, קימה או ישיבה מהכסא, עלייה או ירידה מגרם מדרגות הוא חשש מוצדק שכן אף אחד אינו רוצה להגיע למצב סיעודי ולהזדקק לעזרת הזולת. נכים ובעלי מוגבלות מוצאים עצמם לא פעם נאבקים בקשיי נגישות על אף החוק המחייב עסקים ומבני ציבור להיות נגישים. אך איכות החיים של אנשים   מתחילה קודם כל במרחב הפרטי, בבית. ואם הבית אינו מותאם ומונגש כראוי יש לשנות ולשפץ.

לשיפוץ והתאמת הבית לאדם עם מוגבלות השפעה מהותית מיידית ולטווח הארוך על עצמאות, ביטחון ואיכות חייו. אחת המשימות החשובות בשיפוץ בית למטרת הנגשה, היא מציאת האיזון בין צרכי בעל המוגבלות לבין צרכי בני המשפחה המתגוררים איתו בבית.

כיום ישנן חברות הפועלות עם פורטלים כמו טופ שיפוצים, המתמחות בהנגשת דירות לנכים ובעלי מוגבלות. בעל מקצוע עם התמחות בתחום יתן פתרונות מתאימים, יעבוד עפ"י נהלי משרד הבריאות, יסייע ברכישת ציוד חדש ומתאים, ידאג לרשיונות במידת הצורך תוך שמירה על העדפותיכם וטעמכם האישי.

מעלון משטח ללא פיר בדגמים שונים

אז איזה שינויים כדאי לבצע בהנגשת דירה? ולמה צריך לשים לב בזמן השיפוץ? רגע לפני שמנגישים קראו את הפרטים הבאים.

מדרגות: בשיפוץ בית פרטי לצורך הנגשה חשוב לתת מענה ולהנגיש את ההתניידות במדרגות. הפתרון הנפוץ כיום לבתים פרטיים עם מדרגות הוא מעלון מדרגות. מעלון הוא שם נרדף למעלית ביתית, אשר משתלב במרחב בצורה הומוגנית, ובהתאמה מלאה לחלל הביתי. המעלון מותקן על גרם מדרגות קיים ומאפשר לבני הבית המשך שימוש רגיל במדרגות. ניתן לבחור מעלון במגוון צבעים וחומרי גלם שונים להתאמה מלאה לגרם המדרגות וחלל הבית.

דלתות: בבתים רבים הדלתות צרות ואינן מאפשרות מעבר של כיסא גלגלים. לכן חשוב לבצע הרחבה של הפתחים לרוחב של 85 ס"מ לפחות. דלתות הכניסה לדירה בד"כ רחבות יחסית והרבה פעמים אין צורך לבצע בהן שינוי, מומלץ כי תהיה במיקום בולט, כך שניתן יהיה להבחין בה מרחוק, ברוחב של 90 ס"מ לכל הפחות.

חדר רחצה: חדר חשוב להנגשה הוא חדר האמבטיה. אם חדר השירותים והאמבטיה ממוקים בחדרים נפרדים, מומלץ לאחד אותם לחדר אחד גדול ומרווח יותר. רצוי להחליף את האמבטיה במקלחון המלצה נוספת היא החלפת הריצוף באריחים מחוספסים, למניעת החלקה. כמו כן מומלץ להתקין ברז מים ליד האסלה, כדי לאפשר לנכה עצמאות מקסימלית, ותאפשר לו לנקות את עצמו ללא עזרה. יש אפשרות להחליף את הברזים, בברזים חשמליים המופעלים ללא מגע יד אדם. רצוי להוסיף מאחזי יד מאלומיניום או נירוסטה במקומות הנדרשים.

מטבח: כדי שהמטבח יתאים לאדם המתנייד בכסא גלגלים יש להקפיד על משטחים נמוכים. ההמלצה היא להשתמש במקררים החצויים לאורך. גובה השולחן להיות 75 ס"מ לפחות בחלקו העליון, כשחלקו התחתון פנוי ממכשולים עד לגובה של 70 ס"מ. רצוי להשתמש במדפים הניתנים למשיכה קלפי מטה בעזרת ידית.

חשמל ותאורה: אדם היושב בכיסא גלגלים אינו יכול להגיע אל המפסקים והשקעים הגבוהים, לכן יש להנמיך את המפסקים והשקעים על מנת לתפעל בנוחות את התאורה ומכשירי החשמל. גם רכישת מוצרי החשמל תהיה תוך העדפה לכאלה עם פתח חזיתי ולא פתח עליון (מכונת כביסה ומייבש כביסה, למשל). בעזרת נגרות מתקדמת במטבחים כיום המאפשרת הרמה והורדה של משטחים בלחיצת כפתור.

המידע נכתב בשיתוף עם פורטל טופ שיפוצים.

כתיבת תגובה