התקנה ותחזוקה של מעלון מדרגות

 

התקנה פשוטה של מעלון ביתי מאפשרת חופש תנועה ועצמאות מרבית לבעלי מוגבלויות ובני הגיל השלישי ואת האפשרות להשתמש במדרגות באופן עצמאי ובבטיחות ללא תלות באדם נוסף.

 זקנה או מוגבלות פיזית פוגעים בחופש התנועה. אחד המכשולים הגדולים למשתמשים בכיסאות גלגלים ולאנשים עם מגבלות תנועה הן מדרגות. לכן יש להתאים את הסביבתו הביתית למצבו של המוגבל בניידות, בעיקר אם בבית קיימות מדרגות מה שהופך את אחת הפעולות הבסיסיות והנחוצות ביותר בבית לבלתי אפשרית. אחד הפתרונות הטובים ביותר הוא התקנה של מעלון ביתי. ע"י התקנה מהירה ופשוטה של מעלון ביתי ניתן לשפר באופן ניכר את איכות החיים של הסובלים ממגבלות בתנועה. מעלון ביתי  מותאם באופן אישי למשתמש ולביתו, לכן חשוב לבחור את סוג המעלון המתאים ואת התשתית הנדרשת לו כחלק בלתי נפרד מהבית.

מעלון מדרגות בעיקול זווית 90 מעלות. פתרון אידיאלי מעלון כסא מתעקל HIRO 160Q

מהו מעלון ביתי?

מעלון ביתי הוא מתקן הרמה העובד בשונה ממעלית, מעלונים מבוססים על טכנולוגיות שונות לשינוע היושב בו. על פי רוב, מעלונים מתאימים לשינוע לגבהים קטנים החל ממספר מדרגות ועד לשתיים – שלוש קומות. מעלון ניתן להתקין בכל סוגי הבתים הפרטיים, ובבתים משותפים רבי קומות. קיימים כמה סוגי מעלונים, הדקויות וההבדלים בין המעלונים הם בגודל, בסוג ההתקנה הנחוצה, ובהתאמת המעלון לצרכיו המדויקים של המשתמש. השימוש במעלון הוא קל ופשוט – הוא מופעל בד"כ באמצעות שלט. שקט ובטוח לשימוש.

סוגי מעלונים ביתיים:

מעלון כסא – מספק פתרון עבור בעלי מוגבלויות המתקשים בניידות. מדובר במתקן המוצמד למסילה ליד גרם המדרגות. בשונה ממעלוני משטח ביתיים, כאן מדובר במתקן עם כיסא, ויש צורך לעבור אליו במידה ומתניידים על גבי כיסא גלגלים. ניתן להתאימו למדרגות ישרות או מעוקלות,  בהתאם לגרם המדרגות הקיים בבית.

מעלון משטח למדרגות:

מעלון רמפה/ משטח – מאפשר לאדם המרותק לכסא גלגלים לעלות בעצמו על הרמפה, כשהוא ישוב בכסא הגלגלים- ולעלות או לרדת ממנו באופן עצמאי. ישנם שני סוגים של מעלוני משטח- מעלון משטח למדרגות מתעקלות, ומעלון משטח למדרגות ישרות. בשני הדגמים מדובר במעלון חזק ויציב המסוגל לשאת משקל שבין 250-300 קג'. בטיחותי מאד, קל לתפעול ונוח לשימוש.

מעלון אנכי – זהו מעלון המותקן בצמוד לגרם המדרגות. הוא יכול לעלות לגובה של מטר או עד שני מטרים והוא איננו מצריך בניית פיר, בדומה לזה של המעליות הרגילות. מעלון הבנוי באופן אנכי מאפשר לנצל את השטח ומתאים בעיקר למדרגות חיצוניות או כאלו שלצידן חלל גדול המאפשר התקנה שלו.היתרון של מעלון אנכי זה הוא האפשרות לעלות עליו עם כסא הגלגלים.

כיצד לבחור את המעלון המתאים?

בשלב הראשון רצוי להזמין איש מקצוע המבין בתחום, לאחר ביקור בבית הוא יבחר את הדרך הטובה והמתאימה ביותר להתקנת המעלון הביתי. באופן כללי עליכם לדעת כי בחירת המעלון תלויה בתוואי גרם המדרגות שלכם בבית -כל מעלון זקוק לתשתית קונסטרוקטיבית שונה, כל מעלון תופס נפח אחר במרחב הדירה, ואילו מעלונים ניתן להתקין אצלכם, מתוכם תבחרו את הדגם שעונה על הצרכים שלכם. כאשר ישנם דגמים המתאימים לגרם בקו ישר והשני לגרם עקלתון כאשר המדרגות משנות כיוון או שיפוע. מעלוני משטח מתאימים לכל מקום שיש בו גרם מדרגות ואין דרך אחרת בה אדם המרותק לכיסא גלגלים יכול לעקוף את גרם המדרגות.

 

התקנת מעלון מדרגות:

מעלוני מדרגות ניתן להתקין בכל גרם מדרגות, אבל קיימת מגבלת רוחב מדרגות עבור כיסא גלגלים כאשר הרוחב המינימלי במדרגות הוא 90 ס"מ. במידה ואין מספיק מקום בשטח המדרגות, ניתן לבחור במעלון כסא מתקפל או במעלון משטח מתקפל. בתהליך ההתקנה של מעלון ביתי נלקחים בחשבון פרמטרים כגון: משתמש המעלון, נקודות חשמל באזור, סביבת המדרגות, רוחב הפתחים ועוד. ההפעלה של כל המעלונים פשוטה מאוד והיא מתבצעת על ידי הלחצנים שנמצאים עליהם. ההפעלה עצמה שקטה מאוד ואינה דומה לרעש מעלית, השימוש בכל סוגי המעלונים הינו בטיחותי, ובמעלונים חשמליים קיים גם גיבוי למקרים של הפסקת חשמל או תקלה. המעלון אינו דורש תחזוקה ברמה היומיומית אך מומלץ לבחור במעלון המשווק ומותקן ע"י חברה אמינה ומקצועית המבטיחה שירות ואחריות למוצר במקרה של תקלה.