שיפוץ דירה לצורך בניית רמפה

תחום הנגישות השתנה באופן דרמטי במאה ה-21. השינוי בא לידי ביטוי בעלייה של ממש במודעות לחשיבות הנגשת המבנים, גם אלה הפרטיים וגם אלה הציבוריים, עבור בעלי מוגבלויות שונות ובפרט אנשים אשר מתניידים עם כיסאות גלגלים. במקביל הצטבר ידע רחב היקף בנושא, והיום אנחנו מצליחים להפוך כל חלל למונגש היטב בעלות סבירה ותוך זמן קצר. במקרים רבים הנגשת דירה לנכים היא גם הזדמנות מצוינת לשדרג את הנכס בהיבטים נוספים – ובעמוד זה תמצאו מידע מקיף אודות שיפוץ דירות לצורך בניית רמפה וכל האפשרויות הקיימות.

בחירת הפתרון האופטימלי לעלייה במדרגות

השלב הראשון בתכנון שיפוץ דירה שהבסיס שלו הוא הנגשת החללים השונים הוא בחירת הפתרון הנכון ביותר עבור האדם בעל המוגבלות. האתגר העיקרי הוא כמובן מדרגות – גם כאלה שמותקנות בכניסה לבית (כשמדובר על דירת גן או בית פרטי) וגם כאלה שמפרידות בין מפלסים שונים בתוך הדירה.

שני הפתרונות הפרקטיים ביותר הם מעלון משטח (רמפה) ומעלון כיסא. בשני המקרים תותקן על המעקה הצמוד למדרגות מסילה, ואליה יחובר המתקן שיאפשר לאדם לעבור את המדרגות בנוחות ובבטחה. רמפה מתאימה לאדם שזקוק באופן קבוע לכיסא גלגלים, וזאת משום שמדובר במשטח שיכול לשאת עליו את הכיסא. עבור מי שמתנייד בתוך הבית גם בלי צורך בכיסא גלגלים, הפתרון המתאים הוא מעלון כיסא – במקרה כזה למסילה מחובר כיסא, בטיחותי כמובן, והאדם יושב עליו ומוסע כלפי מעלה או כלפי מטה.

כשבוחרים את סוג המעלון חשוב לקחת בחשבון גם את העתיד הנראה לעין ואפילו זה הרחוק יותר – כדי לייצר פיתרון נגישות לטווח ארוך. בחלק מהמקרים תידרש החלפה של המעקה הקיים ו/או חיזוקו, על-מנת שהרמפה או מעלון הכיסא יהיו יציבים לחלוטין.

הרחבת מפתחים בבית

מרכיב מרכזי נוסף במסגרת  הנגשת דירה מותאמת לנכים הוא הרחבת המפתחים הפנימיים של הנכס. הרוחב של כיסא גלגלים סטנדרטי הוא 60-70 ס"מ, ועל כן חובה לוודא שכל דלתות הפנים בבית יהיו ברוחב של 80 ס"מ לפחות.

את הפעולה הזו מומלץ בכל מקרה לבצע, גם אם האדם לא זקוק בנקודת הזמן הנוכחית לכיסא גלגלים באופן קבוע, כך שגם אם בהמשך הדרך תתרחש הידרדרות במצב – כפי שלמרבה הצער קורה לא פעם – הדירה תהיה מוכנה ולא יידרש שיפוץ נוסף.

שיפוץ חדרי הרחצה והשירותים

חדרי הרחצה והשירותים עלולים להוות נקודת תורפה וקושי עבור אדם בעל מוגבלות, ולכן שיפוץ דירה לנכים חייב לכלול התייחסות מקיפה לחללים אלה.

בין הדגשים העיקריים בהנגשת חדר רחצה וחדר שירותים: דלתות חדרים אלה צריכות להיפתח כלפי חוץ כשעוד אופציה היא התקנה של דלת הזזה. חשוב להתקין מאחזי יד בנקודות מדויקות כדי להבטיח קימה בטוחה. עבור אדם שזקוק לכיסא גלגלים חובה לוודא שיש מספיק מרווח תנועה, וכמו כן רצוי להתקין אמצעים מונעי החלקה. גם גובה מושב האסלה צריך להיות מותאם ספציפית לאדם ולגובה כיסא הגלגלים.

שדרוג הדירה באופן כללי

במקרים רבים צורך הוא גם הזדמנות – וגם את המחויבות להנגיש דירה עבור אדם בעל מוגבלויות פיזיות ניתן למנף לטובת שדרוג כללי של הנכס ובפרט אם מדובר בדירה ותיקה יחסית. במקרים אלה כדאי להחליף תשתיות שהתיישנו – הצנרת, החשמל ועוד. מרכיב נוסף יהיה חיפוי מחדש של הרצפות והקירות, עם חומרים מודרניים שיעניקו לבית מראה מרשים וייצרו בו אווירה חיובית. מעבר לעלייה בערכו של הנכס בזכות שיפוץ מקיף, השדרוג האסתטי הופך את הדירה למקום שהרבה יותר נעים להיות בו, ובכך מקל על האדם שמתקשה לצאת מהבית ומספק לו נחת רבה.